Μηλιές-Νεοχώρι

Δυτικό Πήλιο

Κείμενο & φωτογραφίες: Τ. Αδαμακόπουλος

Η διαδρομή Μηλιές-Νεοχώρι ακολουθεί την όδευση της παλιάς σύνδεσης ανάμεσα στους δύο γειτονικούς οικισμούς, τις Μηλιές, νοτιότερο της ενότητας των χωριών των πλαγιών του καθευατό Πηλίου και το Νεοχώρι, βορειότερο χωριό του Νοτίου Πηλίου.

Ανάμεσα στα δύο χωριά απλώνεται μια μεγάλη λεκάνη, το κέντρο της οποίας σήμερα καταλαμβάνει ο ταμιευτήρας του Παναγιώτικου. Στον υδροκρίτη της λεκάνης, στο μέσον της απόστασης ανάμεσα στις γεωργικές Μηλιές και το κτηνοτροφικό Νεοχώρι, ανοίγεται το διάσελο Χορεύτρα. Από εδώ περνά ο δρόμος προς Μηλιές, αλλά και η επαρχιακή οδός προς Τσαγκαράδα, που συμπτωματικά απέχει ακριβώς όσο και η Αργαλαστή: οι χωροθετήσεις της παλιάς εποχής υπάκουαν συχνά σε τυπικά διαστήματα που τα κανόνιζαν οι χρονοαποστάσεις του ρυθμού βάδισης των ζώων και των ανθρώπων.

Στο καλντερίμι κοντά στις Μηλιές

Η διαδρομή Μηλιές-Νεοχώρι ξεκινά από την κεντρική πλατεία των Μηλεών. Κατηφορίζουμε για λίγο τον ασφαλτόδρομο του χωριού με κατεύθυνση προς τον επαρχιακό δρόμο Βόλου - Αργαλαστής. Μπαίνουμε σε καλντερίμι καλής διατήρησης που διατρέχει το χωριό. Στο τέλος το καλντερίμι αυτό γίνεται τσιμεντόδρομος και συναντά τον επαρχιακό δρόμο που προαναφέρθηκε.

Ακριβώς απέναντι του δρόμου ξεκινάει καλό μονοπάτι που είναι κυρίως καλντερίμι με ενδιάμεσα χωμάτινα τμήματα.

Το καθολικό της μονής Αγίου Νικολάου
Περνάμε ρεματιά που την υγρή περίοδο του έτους έχει μικρούς και όμορφους καταρράκτες. Συνεχίζουμε μέχρι ράχη όπου βρίσκουμε χωματόδρομο και αγροικία. Μπροστά στην αγροικία αποκλίνουν οι διαδρομές προς Νεοχώρι και προς Αφέτες. Εμείς κατηφορίζουμε αριστερά σε μονοπάτι, αφήνοντας το δρόμο.

Το μονοπάτι περιτρέχει μικρή κοιλάδα και βγαίνει σε χωματόδρομο, λίγο πάνω από τη θέση της έρημης σήμερα μονής Αγίου Νικολάου. Αξίζει να κατηφορίσουμε λίγο μέχρι το πλάτωμα, όπου στέκει σε άριστη κατάσταση το συντηρημένο καθολικό της μονής. Κανένα άλλο κτίσμα δεν σώζεται. Λίγο χαμηλότερα υπάρχει πηγή.
Το καθολικό της μονής Παναγίας Τουρκογιάννη
Συνεχίζουμε σε καλό μονοπάτι που διασχίζει το θαμνώνα και βγαίνουμε σε χωματόδρομο, που τον ακολουθούμε, τέμνουμε τον κεντρικό χωματόδρομο της λεκάνης και συνεχίζουμε σε μικρό δρομάκι, που εξυπηρετεί αγροικία. Μπροστά στην αγροικία, αποκλίνουμε αριστερά ακολουθώντας τη σήμανση, τέμνουμε ρεματιά και ξαναβγαίνουμε σε χωματόδρομο. Αυτόν το δρόμο τον ακολουθούμε επί 3.1 χλμ μέχρι πλάτωμα κοντά σε κτήματα, όπου ιδρύθηκε η μικρή μονή Παναγίας Τουρκογιάννη. Στο διαμορφωμένο χώρο, διατηρείται το καλά συντηρημένο καθολικό της μονής και διάφορα νεώτερα προσκτίσματα.
Στο μονοπάτι από την Παναγία Τουρκογιάννη προς το Νεοχώρι
Από την Παναγία Τουρκογιάννη κατηφορίζουμε δρομάκι που τελειώνει σε αντλιοστάσιο. Εδώ ξεκινά το μονοπάτι, που φεύγει αριστερά και ανηφορίζει ήπια αλλά παρατεταμένα μέσα σε πλούσιο και πυκνό μεσογειακό θαμνώνα, όπου διακρίνουμε την τυπική ποικιλία των θάμνων - κυρίως πουρνάρι, σχίνο και κουμαριά. Το μονοπάτι είναι καθαρό και ακολουθώντας μια διανοιγμένη λουρίδα μέσα στο θαμνώνα φτάνει σε χωματόδρομο. Φτάνουμε αμέσως στον επαρχιακο δρόμο από το διάσελο Χορεύτρα προς Αργαλαστή και στον πρώτο ελιγμό τον αφήνουμε για να μπούμε στο Νεοχώρι και να καταλήξουμε στην κεντρική πλατεία.

Η διαδρομή είναι σημασμένη με κόκκινα σημάδια και αρκετά κυκλικά πινακιδάκια των Φίλων των Καλντεριμιών Νοτίου Πηλίου, με το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα και τα μαύρα βέλη κατεύθυνσης.

Το μήκος της πορείας είναι 10.8 χλμ και απαιτεί 4-5 ώρες.

Οδηγός στα μονοπάτια του Δυτικoύ Πηλίου

Δυτικό Πήλιο topoguide

Αναλυτική περιγραφή της διαδρομής Μηλιές-Νεοχώρι, με μετρητικά στοιχεία, φωτογραφίες και άμεση σύνδεση με πολλά Σημεία Ενδιαφέροντος, περιλαμβάνεται στην εφαρμογή Δυτικό Πήλιο topoguide.

Ο οδηγός Δυτικό Πήλιο topoguide είναι διαθέσιμος για συσκευές Android από το Play Store.

Ο οδηγός Δυτικό Πήλιο topoguide είναι επίσης διαθέσιμος για συσκευές iOS (iPhone και iPad) μέσα από την γενική εφαρμογή πεζοπορικών περιοχών Topoguide Greece. Προμηθευτείτε τον οδηγό του Δυτικού Πηλίου ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή.

Η εφαρμογή Δυτικό Πήλιο topoguide προσφέρει off-line λεπτομερείς χάρτες με όλα τα στοιχεία που ενδιαφέρουν τον ορειβάτη. Πάνω στο μονοπάτι, κάνει ενεργητική πλοήγηση κατά μήκος της διαδρομής, βοηθώντας τον πεζοπόρο να διατηρεί την πορεία του και να φτάσει στον προορισμό του ακόμα και κάτω από δυσμενείς συνθήκες.