Σιδηροδρομική γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου

Σιδηροδρομική γραμμή
Μπράλου-Λιανοκλαδίου

Οίτη topoguide
Σιδηροδρομική γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου
Τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής στο φαράγγι του Ασωπού

Από το συνολικό έργο της κατασκευής της σιδηροδρομικής σύνδεσης Πειραιά-Λαμίας, το δυσκολότερο και πιο δαπανηρό σκέλος υπήρξε ο διασκελισμός του Μπράλου, η διάσχιση της χαράδρας του Ασωπού ποταμού και η διάτρηση των ορθοπλαγιών της Τραχίνας έως και το ύψος του κάμπου του Σπερχειού. Μέσα στη χαράδρα κατασκευάστηκαν δύο σταθμοί, του Ελευθεροχωρίου και του Ασωπού, που σήμερα λειτουργούν ως κτίρια υποστήριξης της συντήρησης της γραμμής.

Οίτη topoguide
Σιδηροδρομική γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου
Ο σιδηροδρομικός σταθμός του Ασωπού

Από τις 10 σήραγγες και τις 10 μεγάλες γέφυρες του σκέλους αυτού, τα πιο αξιόλογα από τεχνικής πλευράς στοιχεία είναι οι γέφυρες της Παπαδιάς, του Κούβελου, του Ασωπού, της Μανδρίτσας και του Γοργοπόταμου καθώς και η σήραγγα του Μπράλου.

Οίτη topoguide
Σιδηροδρομική γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου
Η σιδηροδρομική γέφυρα του Ασωπού

Η γέφυρα του Ασωπού βρίσκεται στη ΧΘ 202,4, ανάμεσα στους εγκαταλελειμένους σήμερα σταθμούς του Ελευθεροχωρίου και του Ασωπού. Παρόλο που το όνομά της παραπέμπει στον κεντρικό ρου της κοιλάδας, η γέφυρα στην πραγματικότητα δρασκελίζει ένα δευτερεύον αλλά πλατύ ρέμα με το πολύ λιγότερο ποιητικό όνομα Σκατιάς - όνομα που δεν θα μπορούσε να υιοθετηθεί για ένα τόσο κομψό τεχνικό έργο. Η γέφυρα αποτελείται από δύο ευθύγραμμα τμήματα που συνδέονταν υπό γωνία με ένα καμπύλο μεσαίο σκέλος ανοίγματος 100 μ. και ακτίνας καμπυλότητας 400 μ.

Η γέφυρα του Ασωπού ανατινάχτηκε λίγους μήνες μετά την επαναλειτουργία της γέφυρας του Γοργοπόταμου, από την αγγλική αποστολή δολιοφθορών στην Ελλάδα, αποκαταστάθηκε ωστόσο σύντομα

Οίτη topoguide
Σιδηροδρομική γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου
Η γέφυρα του Γοργοπόταμου

Η γέφυρα του Γοργοπόταμου είναι ένα από τα μεγάλα τεχνικά έργα της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Λαρίσης.

Η γέφυρα κατασκευάστηκε από την εταιρεία Batignolles που είχε αναλάβει επίσης τη γέφυρα του Ασωπού και άλλα έργα. Η γέφυρα πήρε την τελική μορφή της το 1906 και το πρώτο επιβατικό τραίνο πέρασε πάνω από το Γοργοπόταμο τον Αύγουστο του 1908.

Οίτη topoguide
Σιδηροδρομική γραμμή Μπράλου-Λιανοκλαδίου
Η γέφυρα του Γοργοπόταμου

Με την προέλαση των Γερμανών, κατά τον 2ο Παγκ. Πόλεμο, οι Σύμμαχοι υποχωρώντας ανατίναξαν το 1941 πολλές γέφυρες του σιδηροδρομικού δικτύου, ανάμεσα στις οποίες και τη γέφυρα του Γοργοπόταμου. Οι Γερμανοί αποκατέστησαν όλο το δίκτυο και τοποθέτησαν ισχυρή φρουρά στο Γοργοπόταμο. Παρόλες τις προφυλάξεις τους, οι συνεργαζόμενες ελληνικές αντάρτικες ομάδες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ υπό τον συντονισμό και την καθοδήγηση της αγγλικής αποστολής δολιοφθορών, συνολικά 86 αντάρτες του ΕΛΑΣ, 52 του ΕΔΕΣ και 14 Αγγλοι κομάντος, υπονόμευσαν και ανατίναξαν τη γέφυρα στις 25 Νοεμβρίου του 1942.

topoguide Greece

ΟΔΗΓΟΣ ΤΗΣ ΟΙΤΗΣ

Ένα μεγάλο κεφάλαιο με φωτογραφίες και λεπτομερείς αναφορές στα τεχνικά στοιχεία και την ιστορία των έργων πλαισίωσης της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Μπράλο στο Λιανοκλάδι περιλαμβάνεται στον οδηγό Οίτη topoguide.

Ο οδηγός είναι διαθέσιμος για συσκευές Android ως μία απο τις δεκάδες διαθέσιμες περιοχές της Ελλάδας, μέσα στη γενική εφαρμογή topoguide Greece. Η Οίτη περιλαμβάνεται στην ομάδα της Κεντρικής Ελλάδας. Αποκτήστε τον οδηγό της Οίτης ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή.

Ο οδηγός Οίτη topoguide είναι επίσης διαθέσιμος για συσκευές iOS (iPhone και iPad) μέσα από την γενική εφαρμογή πεζοπορικών περιοχών Topoguide Greece. Αποκτήστε τον οδηγό της Οίτης ως in-app purchase μέσα από την εφαρμογή.

Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι το topoguide Greece έχει τη δυνατότητα ταυτόχρονης απεικόνισης πολλών περιοχών, επιτρέποντας έτσι την συνολική προβολή του αναλυτικού χάρτη όλης της ορεινής Στερεάς Ελλάδας και την εύκολη εναλλαγή των διαδρομών, των εκατοντάδων Σημείων Ενδιαφέροντος και των δεκάδων σελίδων του οδηγού με τις αναρίθμητες φωτογραφίες.
topoguide Greece