Ο32 - Σκέλος 13: Καταφύγιο Ταϋγέτου-Τσέρια (Χαράδρα Βυρού)

Εθνικό Μονοπάτι Ο32

Σκέλος 13
Καταφύγιο Ταϋγέτου-Τσέρια

Χαράδρα Βυρού

Ο32: Καταφύγιο Ταϋγέτου-ΤσέριαΤο ξωκλήσι του Αγίου Δημητρίου

Το πρώτο μέρος της διαδρομής συνδέει το καταφύγιο Ταϋγέτου στη θέση Βαρβάρα με τον εποχιακό συνοικισμό του Αγίου Δημητρίου.

Το επόμενο τμήμα της διαδρομής, που διατρέχει τη χαράδρα του Βυρού, είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και άγρια σκέλη του μεγάλου αυτού Εθνικού Μονοπατιού. Ο άξονας του φαραγγιού υπήρξε ανέκαθεν ο κύριος δρόμος επικοινωνίας της Μεσσηνιακής Μάνης με το δάσος της Βασιλικής και τον Άγιο Δημήτριο και το μονοπάτι γνώρισε περιόδους δόξης και έντονης χρήσης.

Ο32: Καταφύγιο Ταϋγέτου-ΤσέριαΣήμανση στη χαράδρα του Βυρού

Η διαδρομή ξεκινά από το καταφύγιο Ταϋγέτου και μετά από ένα σύντομο τμήμα σε χωματόδρομο, μπαίνει σε καλό μονοπάτι που διασχίζει πυκνό δάσος μαυρόπευκων. Περνάμε από την πηγή Σωτηρίτσα και μετά την μεγάλη πηγή των Πενταυλών. Δρασκελίζουμε το απόκρημνο βράχο με τη βοήθεια μεταλλικής σκάλας και συνεχίζουμε μέχρι την μικρή πηγή Ιτιά.

Μετά την πηγή Κουνουπονέρι θα ανηφορίσουμε επίμονα σε ανοιχτή ρεματιά μέχρι το πέρασμα του ώμου Σωρός. Κατεβαίνουμε ομαλά στο χώρο του αραιού συνοικισμού υλοτόμων Άγιος Δημήτριος, που κατοικείται μόνο το καλοκαίρι.

Στον Άγιο Δημήτριο θα βρείτε νερό (στη βάση της ομώνυμης εκκλησίας) και το καταφύγιο ανάγκης Αγίου Δημητρίου.

Το μικρό αυτό καταφύγιο λέγεται "καταφύγιο Μπάρμπα-Λιάς". Πρόκειται για μονόχωρο κτίσμα που παραχωρήθηκε από την Σταυρούλα Ζερβέα, στη μνήμη του πατέρα της, με σκοπό να δημιουργηθεί καταφύγιο ανάγκης. Το καταφύγιο είναι σε καλή κατάσταση αλλά κλειστό. Πληροφορίες στον ΕΟΣ Καλαμάτας στο τηλέφωνο +30 27210 97733.

Ο32: Καταφύγιο Ταϋγέτου-ΤσέριαΤο μικρό καταφύγιο ανάγκης στον Άγιο Δημήτριο

Από τον Άγιο Δημήτριο (όπου φτάνουμε οδικώς από την Παναγιά Γιάτρισσα ή με μονοπάτι από το καταφύγιο ακολουθώντας τη σήμανση του Ε4), κατηφορίζουμε σε δάσος μαυρόπευκων μέχρι την κοίτη του Βυρού, όπου το Ε4 αποκλίνει προς το νότο. Το μονοπάτι Ο32 ακολουθεί γιά λίγο την κοίτη, στη συνέχεια περνά στο νότιο πρανές όπου διασώζεται μεγάλο κτιστό τμήμα η λεγόμενη Κακή Σκάλα.

Μετά την Κακή Σκάλα, πότε στην κοίτη και πότε στα πρανή, ακολουθώντας σε αρκετά τμήματα καλοχτισμένο λιθόστρωτο. Φτάνουμε στο Διλάγκαδο, όπου δεξιά μας ανοίγεται η μεγάλη χαράδρωση που οδηγεί προς τη λεκάνη της Αγίας Παρασκευής, το μεγάλο ορεινό αμφιθέατρο που απλώνεται ανάμεσα στις κορυφές Προφήτης Ηλίας και Χαλασμένο Βουνό του Ταϋγέτου. Μετά το Διλάγκαδο, ακολουθούμε κυρίως την κοίτη και περνάμε μπροστά από τις πεζούλες και τα λείψανα καλυβιών που αποτελούσαν το μικροσκοπικό συνοικισμό Τροσκονά. Συνεχίζουμε ξανά στο νότιο πρανές μέχρι τη διακλάδωση Τσέρια- Εξωχώρι.

topoguide Greece
Ο32: Καταφύγιο Ταϋγέτου-Τσέρια
Η μεγάλη εκκλησία της Ευαγγελίστριας, στα Τσέρια

Στη διακλάδωση αυτή, το Ο32 κατεβαίνει στην κοίτη και περνά απέναντι προς τα Τσέρια, ενώ το παρακλάδι προς το Εξωχώρι συνεχίζει οριζόντια σηματοδοτημένο με Μπλε Τετράγωνο, συναντά μικρό χωματόδρομο και τον οποίο ακολουθεί μέχρι το χωριό. Από το Εξωχώρι, το παλιό μονοπάτι συνεχίζει προς την Καρδαμύλη (αποτελεί τμήμα το δικτύου πεζοποριών της Καρδαμύλης). Από τα Τσέρια, μπορούμε να συνεχίσουμε αντίστοιχα στα μονοπάτια προς τους γύρω οικισμούς, τα οποία επίσης συγκλίνουν στην Καρδαμύλη.

Σήμανση

Πινακίδες και σημάδια

Ο32 καταφύγιο Ταϋγέτου- Άγιος Δημήτριος
Στα άκρα της διαδρομής, το καταφύγιο Ταϋγέτου, τον Άγιο Δημήτριο και τα Τσέρια, όπως και σε πολλές διακλαδώσεις, υπάρχουν πινακίδες κατεύθυνσης από το παλιό πρόγραμμα ανάδειξης των πεζοπορικών διαδρομών του Ταϋγέτου.

Μέχρι τον Άγιο Δημήτριο, κατά μήκος της πορείας θα βρούμε μια συνεπή σήμανση με τα σύμβολα του Ο32 και του Ε4.
Ο32 Άγιος Δημήτριος-Τσέρια
Κατά μήκος της πορείας μέσα στη χαράδρα του Βυρού θα βρούμε σποραδικά σημάδια του Ο32, αλλά και αυτοσχέδια κόκκινα σημάδια και πολλούς κούκους.

Γενικά, αν και η διαδρομή στο τμήμα αυτό είναι προφανής - στο μεγαλύτερο μέρος ακολουθούμε την κοίτη του φαραγγιού - η σήμανση είναι αναντίστοιχη με το status ενός Εθνικού Μονοπατιού.